Sztuczna inteligencja wchodzi z hukiem do naszego codziennego życia. Postęp, który dokonuje się w tej dziedzinie jest bardzo dynamiczny. Coraz więcej sektorów korzysta z rozwiązań SI, jest ona obecna także przy urządzeniach codziennego użytku.

Maszyny szybko uczą się interpretacji danych i reagowania na nie, chatboty generują coraz dokładniejsze odpowiedzi na stawiane im pytania, w części maszyn trwają prace nad pełnym lub częściowym zautonomizowaniem ich. Przyszłość jest dziś.

Warto się przyjrzeć ostatnim osiągnięciom SI, temu jakie nowe funkcjonalności mają macierze Huawei czy popularny ostatnimi czasy Chat GPT.

wizualizacja systemów SAP S4 HANA ciemna

Czym jest i co przynosi sztuczna inteligencja?

Rozwijając sztuczną inteligencję naukowcy starają się nadać maszynom ludzkie cechy – rozumowanie, planowanie, rozwiązywanie problemów, odpowiadanie na pytania czy uczenie się. W tym celu tworzy się dedykowane oprogramowania i poprzez gromadzenie ogromnych ilości danych “trenuje się” dane urządzenie.

Dzięki temu maszyny mogą odbierać bodźce z zewnątrz dzięki czujnikom, mikrofonom czy kamerom, interpretować je i podejmować określone reakcje. Postęp w dziedzinie SI zdynamizował się szczególnie w ostatniej dekadzie – większa moc obliczeniowa komputerów, macierze Huawei umożliwiające gromadzenie dużych ilości danych i nowsze algorytmy wyznaczają obecny kierunek rozwoju tej technologii.

Wiodące osiągnięcia sztucznej inteligencji

Podobnie jak z każdą inną nowatorską technologią – sztuczna inteligencja niesie z sobą zarówno korzyści, jak i zagrożenia.

Jedną z wiodących domen SI jest cyberbezpieczeństwo – inteligentne boty potrafią rozpoznawać zagrożenia i alarmować ludzi lub samodzielnie je neutralizować. Jest to efekt procesu uczenia maszynowego, które pozwala maszynom mierzyć się stale z nowymi wyzwaniami. Szczególnie, że te ciągle się pojawiają, a hakerzy nie próżnują.

Innym przykładem, nieco bardziej przyziemnym jednak świetnie pokazującym drogę przebytą przez SI, są chatboty online. Często szukając pomocy u doradcy klienta trudno odróżnić czy rozmowa toczy się z botem czy żywym człowiekiem. Dzięki ciągłej nauce chatboty stają się coraz bardziej przydatne, a ich pomoc coraz bardziej wyraźna. Dobrym przykładem może być popularny ostatnio Chat GPT, który w niespełna kilka dni od uruchomienia zyskał ponad milion użytkowników.

Powyższe stanowi tylko niewielki wycinek osiągnięć SI. Każdego dnia dużo dzieje się w tym świecie pod kątem oprogramowania i zaplecza infrastrukturalnego takiego jak macierze Huawei, dyski i serwery.